Protesterer mot kutt i kunnskapssektoren

Det kuttes i kunnskapssektoren over hele landet: Stillingskutt, kutt i studietilbud og kutt i forskningstid er den nye hverdagen. 22. oktober blir det markering foran Stortinget.
– Vi kan ikke se på at kunnskapssektoren bygges sakte ned, sier Guro Lind.

Article Image

Forskerforbundets leder Guro Lind foran Stortinget. 22. oktober leder hun forskere og kunnskapsarbeidere i en politisk markering samme sted.

Tirsdag 22. oktober klokken 14–15 mobiliserer Forskerforbundet til markering på Eidsvolls plass foran Stortinget. Hovedkravet er enkelt: Stans kuttene i kunnskapssektoren.

Over hele landet planlegges det nå kutt i antall stillinger, kutt i studietilbud og kutt i forskningstid. Høgskolen i Østfold må spare 70 millioner neste år, OsloMet må spare 100. Universitetet i Stavanger varsler at kutt på over 200 millioner vil ramme forskning og undervisning. Nord universitet forbereder kutt i vitenskapelig aktivitet. Ved NTNU er det pengekrise i lærerutdanninga, og samtlige ansatte fikk nylig tilbud om sluttpakke. Også Veterinærhøgskolen nedbemanner. Universitetet i Sørøst-Norge kutter flere studieprogrammer og opp mot 100 årsverk. Ved Høgskolen i Innlandet tvinges studentene til å skrive oppgaver sammen, på grunn av dårlig økonomi.

Listen er enda lenger. Og også en rekke kunnskapsinstitusjoner utenfor UH-sektoren rammes, blant annet Havforskningsinstituttet. Nylig har Nokut, Forskningsrådet og Folkehelseinstituttet vært gjennom tøffe runder.

– Den økonomiske situasjonen i kunnskapssektoren har forverret seg over tid, men nå er den helt prekær. Kuttene fører til mindre forskning og et dårligere undervisningstilbud, og jeg er redd for at viktige fagmiljøer rives ned, sier Forskerforbundets leder Guro Elisabeth Lind.

Nå oppfordrer hun alle som er opptatt av forskning og høyere utdanning til å heve stemmen.

– Nå må vi som vet verdien av forskning og utdanning gi regjeringen og Stortinget klar beskjed: Disse kuttene har ikke Norge råd til. Vi må gjøre som EU og våre naboland og investere mer i forskning, ikke det motsatte, sier hun.

Hun oppfordrer alle til å møte opp foran Stortinget 22. oktober.

– Regjeringen legger fram sitt statsbudsjett 7. oktober. Så skal partiene på Stortinget forhandle om budsjettet, som vedtas i desember. Vår oppgave er å få fram alvoret i situasjonen for de folkevalgte. Jeg oppfordrer alle til å møte på Eidsvolls plass for å vekke politikerne, sier hun.

Dette er Forskerforbundets krav:

• Stans kuttene i kunnskapssektoren!
  • Kvalitet, ikke kutt – gi studentene utdanningen de fortjener!
  • Investér i forskning og innovasjon – det lønner seg!

Se også arrangement på vår Facebook-side