– Skal tilbake til 2019

Statsråd Oddmund Hoel varslet at finansieringen av universiteter og høyskoler skal tilbake til «normalnivået i 2019», før koronapandemien.
– En alvorlig feilprioritering, mener Guro Lind.

Forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Løkensgard Hoel (Sp) flankert av NSO-leder Kaja Ingdal Hovdenak og Forskerforbundets leder Guro Elisabeth Lind, etter en munter og engasjerende spørretime i Arendal

– Det fine er at det jeg har sittet på et kontor i Sogndal og irritert meg over i mange år, nå er mulig å få gjort noe med, sa en opplagt forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Løkensgard Hoel (Sp) til en fullsatt Strand cafe i Arendal.

Historieprofessoren var invitert til spørretime (se opptaket her) av Forskerforbundet og Norsk studentorganisasjon, og spørsmålene fra sektoren kom tett: Hva gjør regjeringen med boligsituasjonen for studenter? Hvorfor presser han gjennom et norsk-krav for stipendiater? Hvordan vil han sikre en bedre arbeidsdeling mellom institusjonene?

– Universitetene og høyskolene er nå i presset økonomisk situasjon, og vi ser nedbemanning, kutt i studietilbud og kutt i forskningstid. Er finansministeren klar over alvoret i denne situasjonen, spurte Forskerforbundets leder Guro Elisabeth Lind. Svaret fra statsråden ga ikke umiddelbart håp før høstens statsbudsjett.

– Vi ser alvoret, og er klar over at dette er krevende for institusjonene. Men vi er i en situasjon der vi er nødt til å prioritere forsvar, sikkerhet, politi og helse. Vi har vært tydelige på at koronotiltakene for UH-sektoren skal fases ut, og at vi skal tilbake til normalnivået i 2019. Det vil bety færre ansatte, hvis ikke institusjonene finner andre inntekter, sa Hoel, som likevel mente Norge vil ligge «i verdenstoppen» når det gjelder finansiering av UH-sektoren.

Guro Lind mener derimot at konsekvensene kan bli alvorlige.

– Norge trenger kompetanse og vi trenger mer forskning for å løse de store samfunnsutfordringene. Ikke minst trenger vi en kunnskapsberedskap som kan forberede oss på nye kriser. Faren er at vi nå går inn i en tid med betydelige kutt som vil svekke kvaliteten på forskning og høyere utdanning. Det er en prioritering vi vil angre på, sier Lind.

Hun utfordrer kunnskapssektoren til å heve stemmen.

– Jeg håper institusjonene, de ansatte og studentene gir tydelig beskjed om hvilke konsekvenser den økonomiske situasjonen får. Nå handler det om å vekke Stortinget og hindre nye kutt i kunnskapssektoren, mener hun.