Vil bygge en sterkere allianse mot kutt i kunnskapssektoren

– Det er alvorlig når institusjonene diskuterer strømregningen og ikke de store forskningsspørsmålene, sier Guro Lind. Hun mener kunnskapssektoren må stå sammen i kampen mot nye økonomiske kutt.

Article Image

Forskerforbundets hovedstyre under besøket på NMBU, med rektor Siri Fjellheim i midten.

En rekke nyhetssaker den siste tiden illustrerer situasjonen: NTNU gir slutt­pakker til 13 ansatte ved lærerutdanningen. Havforskingsinstituttet varsler ned­bemanning. Høgskolen i Innlandet regner med å måtte kutte 60 millioner. Også Veterinærhøgskolen må kutte i antall årsverk.

Kuttene i kunnskapssektoren var bakgrunnen for at Forskerforbundets hovedstyre 4. september besøkte OsloMet og NMBU: Hvordan oppleves den økonomiske situasjonen ute på lærestedene? Og hva kan vi gjøre for å forbedre den?

Forskerforbundets leder Guro Elisabeth Lind forteller om gode møter med ledelse og tillitsvalgte.

– Møtene på NMBU og OsloMet bekrefter vår bekymring for utviklingen i sektoren. At kuttene har kommet samtidig med prisstigningen, har gjort situasjonen enda vanskeligere. Det er alvorlig når institusjonene må diskutere strømregningen og ikke de store forskningsspørsmålene. Alarmklokkene bør ringe når institusjonene for eksempel forteller at de har kompetanse og kapasitet til å bidra mer for å møte klimautfordringene, men at potensialet ikke utløses fordi økonomien er så trang, sier Lind.

Hun forteller om tillitsvalgte under stort arbeidspress, som opplever at ansatte mister motivasjonen.

– Denne situasjonen står kunnskapssektoren i sammen, og jeg tror vi må mobilisere bredt for å få fram alvoret. Derfor kommer Forskerforbundet til å invitere til en ny kunnskapsallianse. Vi er rett og slett nødt til å få politikerne til å lytte, sier hun.

Kunnskapsalliansen var en allianse av ti aktører i kunnskapssektoren, blant annet Abelia, UHR, Norsk studentorganisasjon og flere fagforeninger, som blant annet leverte et felles innspill til Forskningsmeldingen i 2013.

Lind varsler at kampen mot nye kutt i kunnskapssektoren vil bli enda viktigere for forbundet framover.

– Den økonomiske situasjonen har gradvis blitt mer og mer krevende, og nå er det virkelig alvor. Det handler om kvaliteten på forskning og undervisning, og om kunnskapsberedskapen i samfunnet vårt. Vi står i fare for å rive ned fagmiljøer det kan ta lang tid å bygge opp, og kuttene kommer til å få direkte konsekvenser for tilbudet til studentene. Kunnskapssektoren tåler ikke nok et kutt-budsjett når statsbudsjettet legges fram i høst, sier Lind.