Vil styrke forskningen i arkiv, bibliotek og museum

Med små grep kan vi styrke forskningen i ABM-sektoren og få store gevinster tilbake. Det var budskapet da Forskerforbundet møtte Kultur- og likestillingsdepartementet denne uken.

Forskerforbundets leder Guro Elisabeth Lind møtte statssekretær i Kultur- og likestillingsdepartementet Even Aleksander Hagen (Ap). Tema: Forskningsvilkår i ABM-sektoren.

Vilkårene for forskning var tema da leder Guro Lind og fagsjef Jorunn Dahl Norgård møtte politisk ledelse i Kultur- og likestillingsdepartementet 12. september. Bakgrunnen for møtet var et ønske om tettere dialog med Kulturdepartementet. Forskerforbundet organiserer bredt innenfor arkiv, bibliotek og museum, og vil gjerne bidra til å finne løsninger som kan styrke sektoren. Det gjelder ikke minst vilkårene for forskning.

– Det er både store forskningsbehov og stor forskningskompetanse i ABM-sektoren. Men også litt for mange hindringer som gjør at vi ikke får ut potensialet. Mitt budskap til regjeringen er at det er lite som skal til for å fjerne noen av disse hindringene, sier Guro Lind.

Noe koster penger, men slett ikke alt.

– Det er behov for å sette av noe midler til forskningsprogram rettet mot ABM. Men å styrke forskningen i ABM handler også om økt bevissthet, både fra myndighetenes og institusjonenes side. Departementet må følge opp forskningsoppdraget i styringsdialogen, og ta sitt sektoransvar for forskning på alvor. En rekke små tiltak kan gjøre situasjonen bedre: Som å sørge for at museene kan søke midler fra Forskningsrådet, at forskningsresultater synliggjøres og deles i Nasjonalt Vitenarkiv og at ansattes sikres tilgang på relevant faglitteratur, forteller hun.

Hun oppfordret til tettere samspill mellom Kulturdepartementet og Kunnskapsdepartementet i forskningspolitikken.

– Det er en tendens til at ABM-sektoren går litt under radaren når vi snakker om forskning og kunnskapsbehov. Et eksempel er langtidsplanen for forskning og høyere utdanning, hvor ABM-sektorens bidrag knapt er nevnt. Nå jobbes det med en systemmelding for norsk forskning. Der kan vi ikke gjøre samme feilen, påpeker Lind.

Hun tok også opp forskningsoppdraget til den nasjonale arkivtjenesten (Riksarkivet), og utfordringene knyttet til de store endringene i arkivsektoren som følge av digitalisering.

Statssekretær Even Aleksander Hagen (Ap) takket for initiativet til møtet, og var godt kjent med utfordringene knyttet til forskning i ABM. Han viste til flere lovende prosjekter lokalt. Departementet og Forskerforbundet var enige om å fortsette dialogen.